Alla inlägg under juli 2014

Av nattblogg - 14 juli 2014 02:14

 
 
 

När jag studerade såg jag en del gammal skräckfilm på youtube. En av filmerna jag började se, men aldrig såg klart, var "Sisters of Death". Jag letade fram den nu, även om jag inte mindes rätt titel ("Satan's Sisters"?, "Devil Sisters"? - sökte till slut på "Horror movies sisters" och då fanns den med på första sidan på youtube).


Filmen börjar dramatiskt. Två unga kvinnor håller på att initieras i ett sällskap och under initiationen dödas den ena. Därefter kommer förtexter och sedan förflyttas vi sju år framåt i tiden. Det var ungefär så långt jag såg första gången.


De överlevande i sällskapet får varsin inbjudan till en återträff. Och där är upplägget. Med det dåliga samvete som alla medlemmarna måste ha, efter att ha (i och för sig oavsiktligt) haft ihjäl en av de sina, så finns en god grund för en obehaglig stämning. Spindlar, ormar och elstängsel som är som ett stort tomtebloss när man rör vid det bygger däremot inte upp den psykologiska spänningen utan distraherar snarare.


Lågbudget som spelades in 1972, men gavs ut först 1977.

Slutet är bra, men kan inte bära upp hela filmen. Ändå värd att se, om man vill koppla av och man kan göra något samtidigt som filmen går i sitt låga tempo.

 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards