Alla inlägg under juli 2016

Av nattblogg - 9 juli 2016 18:22

1548. Luther är död. Den romersk-katolska kyrkan har påbörjat det Tridentinska konciliet för att genomföra en sedan länge nödvändig reformation och återställa ordningen i kyrkan. Man ämnar också återföra lutheranerna under påven. De lutherska furstarna har förlorat slaget vid Mühlberg och nu införs förändringar i de lutherska områdena. De flesta lutherska ledare kompromissar. 


Det är från denna situation de fyra skrifterna i "Adiaphora and Tyranny" av Matthias Flacius är hämtade. En bok om att hålla fast vid sin bekännelse och lita på Gud under svåra omständigheter. Jag köpte ett ex för några år sedan och tyckte att den var så bra att jag lånade ut den till en vän, som hyrde ganska centralt i tredje hand. Han som hyrde i andra hand hade en del böcker kvar i lägenheten. När han hämtade sina böcker så följde "Adiaphora and Tyranny" med. Jag skickade ett mail och frågade om han sett den, men tystnaden talar för att den kan vara ouppackad.


En bra tid senare köpte jag ett nytt exemplar. Den var lika bra som jag mindes den. Jag träffade en vän som jag sällan träffar. Jag tänkte att han nog skulle ha glädje av att läsa den, så jag lånade ut den. Det var ungefär ett år sedan. Vi har inte träffats sedan dess.


I en välsorterad bokhandel köpte jag ett tredje exemplar för någon månad sedan. Jag blev så glad av att läsa den att den måste få följa med mig på min resa över Atlanten. Jag läste lite på planet, men väl framme hade jag inte tid att läsa i den. På hemvägen fick den gå i stora bagaget istället för handbagaget. 


Vid Arlanda väntade jag förgäves både på bok och bagage. 


Jag funderar på att recensera den. Får kanske köpa ännu ett exemplar. Och skynda mig att skriva.


(Fast bagaget kommer. Det räknar jag med. Det har inte gått en vecka än. 6 dagar.)

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards