Alla inlägg under juni 2012

Av nattblogg - 16 juni 2012 00:32

Jag bloggade någon gång om Gresham Machen. I en tidigare blogg. Han är en hjälte för mig. Inte bara för att han heter som han gör. (John Gresham Machen, hette han i och för sig, men John brukar bara bli "J." på böckerna och han kallas alltid Gresham Machen vad jag har hört.)


Jag har flera gånger funderat på att beställa hans lärobok i grekiska. Hans Christianity and Liberalism är väldigt klar och pedagogisk, även om den inte är en lärobok. Och han håller fokus på det väsentliga. Samtidigt är läroboken gammal. Machen dog ju vid nyår 1936/1937. Ska man lägga pengar på en så gammal lärobok i grekiska? Och jag har ju hittills varit lite dålig med mina självstudier i grekiska i vilket fall.


Är på kurs nu. I utlandet. Träffade en lärare i grekiska som erbjöd sig ge mig undervisning, men inte just nu. Jag frågade om hans undervisning och han berättade hur han lärt sig grekiska och lovade att ta med sig och visa läroboken han haft i grekiska. Han hade lärt sig grekiska genom en lärobok på engelska, trots att engelska inte är hans modersmål: Machen's New Testament Greek for Beginners. Idag tog han med boken och sa att jag får låna den så länge jag behöver den. Det känns lite overkligt.


Grekiskan känns för första gången överkomlig. Även om boken är lång, eller just därför. Den går inte för fort fram. Det känns hoppfullt.

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards