Alla inlägg under februari 2012

Av nattblogg - 24 februari 2012 04:17

Ser nu andra avsnittet av Kontoret på tv4play. (Såg förra avsnittet förra veckan.) Man lånar ogenerat från originalet och ger också credit i eftertexterna.


Det lustigaste är alla svenskar som talat om hur korkade amerikanerna är som måste ha sitt eget The Office. "Kan de inte förstå en referens till princessan Diana, utan måste ha en till Michelle Obama istället?" osv.


Min egen skepsis bottnade dock mest i att Ove (chefen) var en så lustig karaktär i Solsidan, så jag var tveksam till om han skulle fungera i en annan kontext.


Ove gör inte programmet i Kontoret. Men han är i alla fall inte en svensk David Brent. Däremot är Viking (Björn Gustafssons karaktär) och Erik (Kim Sulocki) svenska versioner av Gareth och Tim. Och Therese är förstås en svensk Dawn. Det är inte särskilt kreativt. Programmakarna får det väldigt mycket gratis.


Och det fungerar. Jag ser gärna ett avsnitt till.


Det fanns en värme mitt i den svarta humorn i det brittiska originalet som smittat av sig till den svenska varianten. Jag hoppas det håller i sig.

Av nattblogg - 21 februari 2012 00:02

Den första kom in genom dörren. Han såg rätt normal ut.

Sen kom en till. Han gick lite fortare. Såg stressad ut. Utan anledning. Han skulle ingenstans.

Två ramlade in genom fönstret.


De började prata. Med varandra. Och med mig. De babblade eller talade långsamt.

Men en sak hade de gemensamt. De lyssnade inte när man svarade. 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards