Alla inlägg under januari 2019

Av nattblogg - 8 januari 2019 06:04

För ganska många år sedan nu var det en omröstning om vilken artist som var den bästa svenska artisten. ABBA vann, vilket kanske inte var helt självklart men ändå måste betraktas som ganska välförtjänst. Ganska högt upp på listan var också ABBA Teens, som vid denna tid inte gjorde egna låtar utan spelade ABBA-covers. Den platsen måste betraktas som mindre välförtjänst och framförallt väckte det frågan: De som röstade på ABBA Teens, tyckte de att cover-gruppen var bättre än originalet? 


Jag läste nyligen ut "Reformationens huvudfrågor och arvet från Augustinus: En studie i Martin Chemnitz' Augustinusreception" för andra gången. Boken är en grundlig avhandling av Torbjörn Johansson och den är så mångsidig och nyanserad, samtidigt som den behandlar väldigt centrala teologiska frågor (synen på skrift och tradition, på nåd, rättfärdiggörelse och fri vilja) att jag under läsningen kunde tänka att det är en av de bästa teologiska böcker som jag läst. 


Så snart jag tänkt denna tanke dök ofta en annan tanke upp: Vad skulle denna avhandling vara utan Martin Chemnitz och Augustinus, som den behandlar? Är jag som dem som röstade på ABBA Teens? 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards