Alla inlägg under juli 2021

Av nattblogg - 27 juli 2021 18:23

Jag funderar på varför jag tänker annorlunda när jag pratar engelska än när jag pratar svenska. Jag blir mer extrovert på engelska.


Kanske har det att göra med begränsningen. Även om engelskan har många ord så är mitt ordförråd mer begränsat. Jag får liksom välja ett ord och gå vidare. 


Det kan också ha att göra med att jag bara använder engelska för att kommunicera. Om jag tänker för mig själv så tänker jag på svenska. När jag tänker på engelska så är syftet alltid att göra det begripligt för någon annan. 


Det kan ju också ha att göra med olika kulturer. Min engelska är mer amerikansk än brittisk, även om det nog är någon form av blandning, eftersom vi lärde oss mest brittisk engelska i skolan men det mesta på TV är amerikanskt. Plus att de olika dialekterna på TV kanske också blandas ihop i mitt huvud. Hursomhelst så kunde det vara intressant att jämföra hur det påverkar om man pratar brittisk engelska istället. 


Kanske det finns någon forskning på detta. Det är sådant man bör forska på. Saker som man kanske inte har undrat över, men när man ser att någon har undersökt så är man intresserad av svaret. Precis som uppsatsen om varför C-uppsatser aldrig blir färdiga. 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards