Direktlänk till inlägg 31 maj 2013

Mormonerna tröttnar

Av nattblogg - 31 maj 2013 02:19

 
 
 

Mormonerna tröttnade förresten på mig. "Det här med att jämföra vad man tror är intressant, men det är inte därför jag betalat 65 000 för att vara i Sverige i två år." Ungefär. Eller mer eller mindre ordagrant. Det lustiga var att jag sagt något liknande till deras kollegor, bara någon vecka tidigare. Jag kanske inte är rätt person att tala med. Jag är intresserad av att veta vad ni tror, men jag är också intresserad av att omvända er. Kollegorna hade sagt att så länge jag var intresserad så skulle jag fortsätta att komma. Och sen dumpade de mig på två andra killar. Väldigt trevliga amerikanska unga män i 20års-åldern.


De bjöd på kakor sista gången. Eller egentligen hade de fått dem av en mormon-tant. Också från USA. Goda kakor. Och väldigt trevliga unga män. I svaga stunder kan jag tänka att jag ska baka brownies åt dem. När man väl lärt känna dem så känns det inte lika mycket som en seger att de tröttnar. Även om det samtidigt är bra att låta dem tröttna istället för att jag säger att jag inte har tid/lust/ork och sedan blir uppringd igen om ett halvår.


Jag frågade om det fanns någon arkeologisk bekräftelse på Mormons bok och blev hänvisad till ett fynd i Mexico, som skulle vara en avbildning av en dröm som beskrivs i boken. Att fyndet är i Mexico stämmer förstås med att det handlar om judar som utvandrade till Amerika. Dock något svårt att avgöra exakt vad som försigår på bilden.



 



Kan också tänka att det skulle vara bra om de fick någon bok om de arkeologiska fynden när det gäller Bibeln. Som de ju säger att de tror på. I den mån den är "korrekt översatt". (Vilket verkar betyda en hel del mer än det låter som.) Men i princip borde de ju se fynd som styrker Bibeln som något positivt. Om de sedan börjar jämföra med det som finns för Mormons bok så borde slutsatserna förr eller senare börja komma av sig själva. (Bör och gör är förstås olika saker, men ändå.)


Jag kan tänka att jag ska köpa en sådan bok och baka brownies och adressera till de två missionärerna som jag tröttade ut. Men jag ska sova nu.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av nattblogg - Måndag 4 mars 23:20

Jag drömde att det var fest i något hus. Mitt ex, E-L, gick dit. För hon känner liksom alla. I huset bodde Roger Pontare. Han berättade att han hade arbetat med vind hela livet. Han visade något som hade med vind att göra, något plagg eller liknande...

Av nattblogg - Torsdag 15 feb 19:34

En gång för länge sen, när vi var ihop, så ringde hon och berättade om vad någon hade sagt eller gjort. Jag minns bara att jag svarade: "Människor är idioter." Och hon skrattade befriat.   Jag tänker ofta på det nu. Det jag sa. Och att det ligger...

Av nattblogg - Onsdag 7 feb 14:55

Det finns en sorg i att en vän inte ser en. Att bli sedd och ändå inte sedd.  ...

Av nattblogg - Måndag 5 feb 01:49

Vi gick på "Ett sista race". Det var nästan fullt i salongen. Publiken skrattade och kommenterade. Det var trevligt.   Den var förstås oerhört fånig. Medvetet fånig, men kanske också för att det är enklare.  Rollbesättningen var lysande. Särs...

Av nattblogg - Måndag 22 jan 20:47

Orden. Ord är till för sanningen.  För att säga den, för att måla den, för att den ska få komma fram både direkt och indirekt, för att den ska få lysa upp.    Om bara orden kunde användas så.  Om bara den som talade ville säga det som är sant...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards